čtvrtek 7. června 2018

HOTÝLEK [Knižní recenze]

K této knize jsem se nedostala ani tak docela nevědomě, jako spíš ze zvědavosti, co za kvality v sobě ukrývají knihy psané paní Alenou Mornštajnovou. Už dlouho se mi všude na internetu  objevovala její velmi úspěšná kniha Hana, která strhla v Česku obrovský ohlas. Také jsem si díky této knize stihla všimnout, že paní Mornštajnová toho za sebou má daleko víc, co by stálo za to si přečíst a proto jsem tedy neváhala a hodila jsem si v městské knihovně hned několik rezervací. Jako první se mi pod ruku dostala kniha Hotýlek, která si mě svou jednoduchostí naprosto získala. Ačkoliv běžně nečtu a nevyhledávám českou literaturu, tohle je jedna z těch knih, kterou by si měl přečíst snad úplně každý. Nečekejte však nic obtížného, ač se v knize ukrývají několik různých žánrů, které dokáží vytvořit úsměv na tváři, ale mnohdy také i šokovat. Kniha je plná milých i nemilých překvapení a autentického vyprávění z dob totalitního režimu, v němž sledujeme osudy mnoha postav, kteří jsou spjati s rodinným hotýlkem.

A čí osudy to vlastně sledujeme?
Hotýlek patří panu Leopoldovi a jeho manželce Majce, kteří vedou rodinný hotel s láskou a něhou. Mají dvě děti - starší dceru Marii, která o hotel také dbá od rána do večera a kterému v podstatě zasvěcuje celý svůj život a syna Václava, ve kterém Leopold vidí svého nástupce. Osud však měl jiné plány s jeho synem a tak sledem událostí během 2. světové války přijde mladý Václav o život a zanechá po sobě svojí ženu Štěpánku se synem Václavem, který se zrovna narodil v den smrti svého otce zavražděného nacisty. Leopold tedy po smrti svého syna začínal vkládat naděje do svého jediného vnuka, který však zálibu našel v autech a motorech. Štěpánka, která vždy koukala na štěstí svého syna, se po letech vdává za Bedřicha, se kterým měla dlouhodobý poměr. Díky tomu Václav získává 8 nevlastních sourozenců. Jedním z nich je i Oldřich, jenž byl odmala jeho nejlepším kamarádem, avšak s narůstajícími roky, si oba chlapci všímají svých rozdílných vlastností a názorů a navzájem se odcizují. Vzájemná odtažitost přeroste v nenávist. Oldřich útěchu pokaždé hledá zahřátím postele některé své obdivovatelky a jednou takovou byla Marcelka - servírka v rodinném hotýlku. Václav oproti němu byl naopak klidný a ctil rodinných priorit a proto když mu to nevyšlo s Renatou a Lucie skončila v psychiatrické léčebně, věděl, že musí dát svým synům matku, kterou se stala jeho nevlastní sestra Jindra.

Osudy všech těchto postav jsou zasazeny do prostředí českého komunistického režimu. V knize jsou autenticky popsány skoro všechny události a zvyklosti z této doby. Některé příhody se nám můžou zdát až příliš hořkosladké, jiné moc jednoduché a další až tragicky skutečné. Autorka se nebojí ukázat jací lidé doopravdy jsou a reálně vykresluje různé lidské povahy. Hotýlek je kniha, do které když se ponoříte, nedokážete se od ní odtrhnout a to je právě to, co činí knihu dobrou knihou. Není to však tímhle faktem. Psychologické a filosofické prvky, humor a sarkasmus, "počeštěnost", skutečné události, historie. Psáno krásnou češtinou v jednoduchých větách, žádné zdržovací pasáže, které by vás nudili. Rozhodně doporučuji všem.

Moje hodnocení:

10/10